Szakmai önéletrajz
Név: | Dr. Marton László |
Középiskolai tanulmányaimat Tapolcán általános gimnáziumban végeztem. Érettségi után rögtön, 1965 -ben felvettek a szegedi József Attila Tudományegyetem Természettudományi Kar matematika - fizika tanári szakára. Itt eltöltött egy tanév után a programtervezõ matematikus szakon folytattam tanulmányaimat. Egyetemi éveim alatt másodévtõl kezdve a szegedi Eötvös kollégium tagja voltam. 1970 -ben végeztem jeles diplomával.
A JATE Természettudományi karán szereztem egyetemi doktori címet 1975-ben,
számítástudományi témakörben 'summa cum laude' minõsítéssel. A BME
Közlekedésmérnöki karán szereztem PhD tudományos fokozatot 1999-ben
közlekedéstudományi témakörben.
A fõiskolai tanárok/egyetemi docensek számára kiirt pályázat alapján
2002.szeptember1.-tõl 3 évre elnyertem a Széchenyi István ösztöndijat.
Német (1972) és orosz (1985) nyelvbõl középfokú nyelvvizsgám van, angol nyelven szakmai témakörben írok és olvasok.
Rövid ipari munkaviszony (DKV Százhalombatta, alkalmazott matematikus) után
1971 óta a felsõoktatásban dolgozom. Egy évig a JATE Kibernetikai
Laboratóriumában voltam tudományos segédmunkatárs, majd a Számítástudományi
Tanszéken tanársegéd. Eközben a Közlekedési és Távközlési Mûszaki Fõiskola
szegedi tagozatán is dolgoztam másodállásban, és a fõiskolával jöttem Gyõrbe
1974 -ben. 1977 -ben kaptam adjunktusi, 1983 -ban docensi, 2001 -ben tanári
besorolást.
A fõiskolán kezdettõl fogva mindig a számítástechnikai oktatást gondozó oktatási szervezeti egységnél (idõrendben, a szervezeti és névváltozásokat követve: Üzemgazdaságtani Tanszék, Számítástechnika Tanszék, Matematikai és Számítástechnikai Osztály majd Tanszék, Számítógépek Programozása Tanszék, Számítástechnika Tanszék) dolgoztam, különbözõ szintû vezetõi - oktatásszervezési megbízásokkal (tantárgyfelelõs, számítástechnikai csoportvezetõ, tanszékvezetõ-helyettes, tanszékvezetõ).
Az 1991 - 1997 idõszakban, majd 2000. július 1. -óta a Számítógépek Programozása ill. Számítástechnika Tanszék vezetõi tisztét töltöttem illetve töltöm be. Jelenleg a Mûszaki Informatika Szak szakvezetõje, a szak Szoftverfejlesztés szakirányának szakmai vezetõje valamint a programtervezési - programozási tantárgycsoport tantárgyfelelõse vagyok.
Mint vezetõ és/vagy vezetõ oktató mindig jelentõs részt vállaltam a fõiskolai számítástechnikai oktatás fejlesztésében, korszerûsítésében. E folyamat néhány kiemelkedõ eseménye :
Több mint egy évtizeden át (1986 -1997) fõiskolánkon tanfolyami rendszerû, felsõfokú szakképesítést adó számítástechnikai programozó szakképzés is folyt, kezdetben a Számalk Oktatási Központtal együttmûködve, késõbb önálló szervezésben. Ebben a képzési formában a rendszeres oktatás mellett mint a képzés helyi szakmai vezetõje és szervezõje vettem részt.
A fõiskolai képzésben az informatikai szakképzési formák (vasútüzemi számítástechnikai ágazat majd mûszaki informatika szak) bevezetése elõtti idõszakban az általános számítástechnikai alapismeretek tanítása képezte a fõ oktatási feladatot magam és munkatársaim számára. A szakképzés beindulása, kiszélesedése (a mûszaki informatika mellett a mérnök - tanár informatikus szak), majd a szakirányok szerinti specializálódás bevezetése mennyiségileg jelentõsen megnövekedett és minõségileg is új, magasabb igényeket támasztó oktatási feladatokat hozott számunkra is. A szakképzés alapmoduljában az rendszeresen az 'Algoritmusok és adatstruktúrák' c. programozási alapozó tárgy elõadója vagyok, a szoftverfejlesztõ szakirányon a 'Programozásmódszertan' tantárgyat oktatom.
Elsõsorban ugyancsak a szakképzéshez kötõdõ oktatási feladat a végzõs hallgatók szakdolgozatkészítési munkájának vezetése, konzultálása. Eben a munkában évi 3 - 5 szakdolgozati téma kitûzésével és átlagosan ugyanennyi szakdolgozat gondozásával veszek részt. Számítástechnikai tárgykörben három fõiskolai jegyzetet írtam, egy tankönyvnek szerzõje, kettõnek pedig szerkesztõje és társszerzõje vagyok.
Jelenleg a szoftverfejlesztõ szakirányon a közelmultban bevezetett
objektumorientált programozási módszertan oktatási anyagainak, tematikáinak,
követelményrendszerének fejlesztésén dolgozom. Terveim között szerepel egy ilyen
tárgyú módszertani példatár elkészítése.
Az egyetemi munkaviszonyom megszûnésével, a Gyõrbe való átköltözéssel lényegesen megváltoztak a kutatási - fejlesztési és tudományos tevékenységi kör környezeti adottságai és lehetõségei. Érdeklõdésem ezeknek megfelelõen a matematikai és számítástechnikai módszerek közlekedéstudományi alkalmazása felé fordult. Ezen belül a közlekedéstervezési forgalomelosztás számítástechnikai modelljeivel foglalkozom.
E témakörben végzek rendszeres kutató - fejlesztõ munkát immár több mint két évtizede. Több cikkem jelent meg országos szakfolyóiratokban, számos elõadást is tartottam munkám eredményeirõl. Jelentõsebb külföldi tanulmányútjaim is ebben a témakörben voltak: Anglia, London 1 hét (1982), NSZK, Aachen 1 hét (1985), Hollandia, Heerlem 1 hét (1991). Ebben a témakörben készült, összefoglaló jelleggel, PhD dolgozatom is.
Ehhez a témakörhöz kötõdõen mint alkalmazás valósult meg egy több évig fejlesztett, általam tervezett, munkatársaimmal együtt kivitelezett, nagy méretû és komplexitású számítógépes közlekedéstervezési és információs programrendszer (NETWINFO programrendszer) , amely gyakorlati tervezési feladatokhoz széleskörû hazai alkalmazásra került, és néhány külföldi felhasználási referenciával is rendelkezik, valamint a Széchenyi István Fõiskolán szakirányú oktatási anyagként is szolgál.
Szakmai tevékenységem konkrét eredménye még számos általam tervezett, irányításommal és részvételemmel megvalósult más számítógépes programrendszer is. Ezek közül kiemelem a következõket:
Gyõr, 2001. szeptember