Szakmai önéletrajz

Név: Dr. Marton László

Középiskolai tanulmányaimat Tapolcán általános gimnáziumban végeztem. Érettségi után rögtön, 1965 -ben felvettek a szegedi József Attila Tudományegyetem Természettudományi Kar matematika - fizika tanári szakára. Itt eltöltött egy tanév után a programtervezõ matematikus szakon folytattam tanulmányaimat. Egyetemi éveim alatt másodévtõl kezdve a szegedi Eötvös kollégium tagja voltam. 1970 -ben végeztem jeles diplomával.

A JATE Természettudományi karán szereztem egyetemi doktori címet 1975-ben, számítástudományi témakörben 'summa cum laude' minõsítéssel.  A BME Közlekedésmérnöki karán szereztem PhD tudományos fokozatot 1999-ben közlekedéstudományi témakörben.
A fõiskolai tanárok/egyetemi docensek számára kiirt pályázat alapján 2002.szeptember1.-tõl 3 évre elnyertem a Széchenyi István ösztöndijat.

Német (1972) és orosz (1985) nyelvbõl középfokú nyelvvizsgám van, angol nyelven szakmai témakörben írok és olvasok.

Rövid ipari munkaviszony (DKV Százhalombatta, alkalmazott matematikus) után 1971 óta a felsõoktatásban dolgozom. Egy évig a JATE Kibernetikai Laboratóriumában voltam tudományos segédmunkatárs, majd a Számítástudományi Tanszéken tanársegéd. Eközben a Közlekedési és Távközlési Mûszaki Fõiskola szegedi tagozatán is dolgoztam másodállásban, és a fõiskolával jöttem Gyõrbe 1974 -ben. 1977 -ben kaptam adjunktusi, 1983 -ban docensi, 2001 -ben tanári besorolást.
 

Oktatási és oktatásszervezési tevékenység

A fõiskolán kezdettõl fogva mindig a számítástechnikai oktatást gondozó oktatási szervezeti egységnél (idõrendben, a szervezeti és névváltozásokat követve: Üzemgazdaságtani Tanszék, Számítástechnika Tanszék, Matematikai és Számítástechnikai Osztály majd Tanszék, Számítógépek Programozása Tanszék, Számítástechnika Tanszék) dolgoztam, különbözõ szintû vezetõi - oktatásszervezési megbízásokkal (tantárgyfelelõs, számítástechnikai csoportvezetõ, tanszékvezetõ-helyettes, tanszékvezetõ).

Az 1991 - 1997 idõszakban, majd 2000. július 1. -óta a Számítógépek Programozása ill. Számítástechnika Tanszék vezetõi tisztét töltöttem illetve töltöm be. Jelenleg a Mûszaki Informatika Szak szakvezetõje, a szak Szoftverfejlesztés szakirányának szakmai vezetõje valamint a programtervezési - programozási tantárgycsoport tantárgyfelelõse vagyok.

Mint vezetõ és/vagy vezetõ oktató mindig jelentõs részt vállaltam a fõiskolai számítástechnikai oktatás fejlesztésében, korszerûsítésében. E folyamat néhány kiemelkedõ eseménye :

  • 1973-74 a Számítástechnika tárgy bevezetése
  • 1977-78 az R-20 számítógép beállítása az oktatásba
  • 1980-82 a személyi számítógépes oktatás bevezetése
  • 1988-89 a vasútüzemi számítástechnikai ágazat indulása
  • 1988-89 átállás a professzionális személyi számítógépekre
  • 1988-89 az általános számítástechnikai képzés alkalmazásorientált átalakítása
  • 1989-90 tantárgyreform: a modulrendszerû oktatás bevezetése
  • 1990-91 a mûszaki informatika szak beindítása
  • 1992-93 a mûszaki informatika szak programozó szakirányának beindítása
  • 1994-95 tantárgyreform: a kreditrendszerû oktatás bevezetése

    Öt éven (1983-1988) keresztül fõiskolai tudományos diákköri tanács elnöke voltam. Ebben az idõszakban (1985) fõiskolánk volt a XVII.OTDK Számítástechnikai Szekciójának szervezõje és házigazdája.

    Több mint egy évtizeden át (1986 -1997) fõiskolánkon tanfolyami rendszerû, felsõfokú szakképesítést adó számítástechnikai programozó szakképzés is folyt, kezdetben a Számalk Oktatási Központtal együttmûködve, késõbb önálló szervezésben. Ebben a képzési formában a rendszeres oktatás mellett mint a képzés helyi szakmai vezetõje és szervezõje vettem részt.

    A fõiskolai képzésben az informatikai szakképzési formák (vasútüzemi számítástechnikai ágazat majd mûszaki informatika szak) bevezetése elõtti idõszakban az általános számítástechnikai alapismeretek tanítása képezte a fõ oktatási feladatot magam és munkatársaim számára. A szakképzés beindulása, kiszélesedése (a mûszaki informatika mellett a mérnök - tanár informatikus szak), majd a szakirányok szerinti specializálódás bevezetése mennyiségileg jelentõsen megnövekedett és minõségileg is új, magasabb igényeket támasztó oktatási feladatokat hozott számunkra is. A szakképzés alapmoduljában az rendszeresen az 'Algoritmusok és adatstruktúrák' c. programozási alapozó tárgy elõadója vagyok, a szoftverfejlesztõ szakirányon a 'Programozásmódszertan' tantárgyat oktatom.

    Elsõsorban ugyancsak a szakképzéshez kötõdõ oktatási feladat a végzõs hallgatók szakdolgozatkészítési munkájának vezetése, konzultálása. Eben a munkában évi 3 - 5 szakdolgozati téma kitûzésével és átlagosan ugyanennyi szakdolgozat gondozásával veszek részt. Számítástechnikai tárgykörben három fõiskolai jegyzetet írtam, egy tankönyvnek szerzõje, kettõnek pedig szerkesztõje és társszerzõje vagyok.

    Jelenleg a szoftverfejlesztõ szakirányon a közelmultban bevezetett objektumorientált programozási módszertan oktatási anyagainak, tematikáinak, követelményrendszerének fejlesztésén dolgozom. Terveim között szerepel egy ilyen tárgyú módszertani példatár elkészítése.
     

    Kutatási - fejlesztési tevékenység

    Az egyetemi munkaviszonyom megszûnésével, a Gyõrbe való átköltözéssel lényegesen megváltoztak a kutatási - fejlesztési és tudományos tevékenységi kör környezeti adottságai és lehetõségei. Érdeklõdésem ezeknek megfelelõen a matematikai és számítástechnikai módszerek közlekedéstudományi alkalmazása felé fordult. Ezen belül a közlekedéstervezési forgalomelosztás számítástechnikai modelljeivel foglalkozom.

    E témakörben végzek rendszeres kutató - fejlesztõ munkát immár több mint két évtizede. Több cikkem jelent meg országos szakfolyóiratokban, számos elõadást is tartottam munkám eredményeirõl. Jelentõsebb külföldi tanulmányútjaim is ebben a témakörben voltak: Anglia, London 1 hét (1982), NSZK, Aachen 1 hét (1985), Hollandia, Heerlem 1 hét (1991). Ebben a témakörben készült, összefoglaló jelleggel, PhD dolgozatom is.

    Ehhez a témakörhöz kötõdõen mint alkalmazás valósult meg egy több évig fejlesztett, általam tervezett, munkatársaimmal együtt kivitelezett, nagy méretû és komplexitású számítógépes közlekedéstervezési és információs programrendszer (NETWINFO programrendszer) , amely gyakorlati tervezési feladatokhoz széleskörû hazai alkalmazásra került, és néhány külföldi felhasználási referenciával is rendelkezik, valamint a Széchenyi István Fõiskolán szakirányú oktatási anyagként is szolgál.

    Szakmai tevékenységem konkrét eredménye még számos általam tervezett, irányításommal és részvételemmel megvalósult más számítógépes programrendszer is. Ezek közül kiemelem a következõket:

  • általános rendezési tervhez közlekedési hálózatoptimalizálás
  • vasúti biztosító-berendezések és vasútvonalak biztonsági minõsítési rendszere
  • gépjármûkár számítási és nyilvántartási rendszer
  • gyalogosforgalmi terek szimulációja
  • közutak üzemeltetési és karbantartási rendszere
  • közlekedési hatósági gépjármû nyilvántartási és vizsgáztatási rendszer
       

    Gyõr, 2001. szeptember